Nerozvěšené obrazy
13
%
216 Kč 249 Kč
Expedice za 2 až 3 dny
Sleva až 70% u třetiny knih
Jan Gabriel (1949) ve své nové básnické sbírce
Nerozvěšené obrazy rozvíjí originální osobní poetiku, již můžeme ve
zkratce charakterizovat jako plynulý přechod z uvolněné výrazné
metaforiky ke kontemplaci či jedinečné impresi, ale i - možná
především - jako postup opačný: významově neuzavřená, v základě
spontánní, mnohdy zdánlivě "neřízená", leč vždy kultivovaná
metaforika (Jen déšť a ruce kudy cestují svaly jako jezera nebo
prsteny, sestry mrtvých, které zvolna dohořívají) tvoří jakýsi
doplněk a vlastně i důsledek primární imprese a kontemplace,
vzácněji též určité vnitřně modelované vize. Tento modus svébytného
civilismu tu stojí v jisté opozici vůči jiné výrazné tendenci
současné české poesie, již bychom mohli cum grano salis vymezit
jako linii kolářovsko-wernischovskou, a je orientován spíše jmény
takových básníků jako byl Vratislav Effenberger, či dnes jsou Petr
Král, Stanislav Dvorský či Roman Erben.
Jan Gabriel ovšem zásadně přepodstatňuje vlivy a výrazové
postupy jmenovaných autorů, a skládá cosi jako neotřele
imaginativní puzzle vlastního vidění a výrazu, jenž je v posledku,
ve svém celku - a to není paradox - strukturován a konfigurován
osobitě. Lze říci, že je to především výrazná pocitovost, cosi, co
bychom označili jako jakýsi imaginativní impresionismus, který
tvoří nejviditelnější silokřivky jeho skladebného úsilí. V tomto
rámci, když se autor vzdá agresivních či extatických poloh a
vychází třeba jen z letmého denního zážitku či z prvotní, nasnadě
jsoucí glosy ke dni anebo například z povýtce jen načrtnutého
erotického motivu atp., a pokud se tyto okamžiky stávají zdrojem
obrazotvorných kreací, je jeho poesie nejsilnější. Cítíme-li takové
prosté zkušenostní východisko, anebo jsme-li schopni je jakkoli
zaregistrovat, je i celá, někdy i více či méně alogická struktura
lyrické básně důvěryhodná. Takto vzniká reprezentativní
nezastupitelně gabrielovský básnický tvar. Kniha Jana Gabriela
Nerozvěšené obrazy je jeho čtvrtou básnickou sbírkou.
Jan Gabriel (1949) ve své nové básnické sbírce
Nerozvěšené obrazy rozvíjí originální osobní poetiku, již můžeme ve
zkratce charakterizovat jako plynulý přechod z uvolněné výrazné
metaforiky ke kontemplaci či jedinečné impresi, ale i - možná
především - jako postup opačný: významově neuzavřená, v základě
spontánní, mnohdy zdánlivě "neřízená", leč vždy kultivovaná
metaforika (Jen déšť a ruce kudy cestují svaly jako jezera nebo
prsteny, sestry mrtvých, které zvolna dohořívají) tvoří jakýsi
doplněk a vlastně i důsledek primární imprese a kontemplace,
vzácněji též určité vnitřně modelované vize. Tento modus svébytného
civilismu tu stojí v jisté opozici vůči jiné výrazné tendenci
současné české poesie, již bychom mohli cum grano salis vymezit
jako linii kolářovsko-wernischovskou, a je orientován spíše jmény
takových básníků jako byl Vratislav Effenberger, či dnes jsou Petr
Král, Stanislav Dvorský či Roman Erben.
Jan Gabriel ovšem zásadně přepodstatňuje vlivy a výrazové
postupy jmenovaných autorů, a skládá cosi jako neotřele
imaginativní puzzle vlastního vidění a výrazu, jenž je v posledku,
ve svém celku - a to není paradox - strukturován a konfigurován
osobitě. Lze říci, že je to především výrazná pocitovost, cosi, co
bychom označili jako jakýsi imaginativní impresionismus, který
tvoří nejviditelnější silokřivky jeho skladebného úsilí. V tomto
rámci, když se autor vzdá agresivních či extatických poloh a
vychází třeba jen z letmého denního zážitku či z prvotní, nasnadě
jsoucí glosy ke dni anebo například z povýtce jen načrtnutého
erotického motivu atp., a pokud se tyto okamžiky stávají zdrojem
obrazotvorných kreací, je jeho poesie nejsilnější. Cítíme-li takové
prosté zkušenostní východisko, anebo jsme-li schopni je jakkoli
zaregistrovat, je i celá, někdy i více či méně alogická struktura
lyrické básně důvěryhodná. Takto vzniká reprezentativní
nezastupitelně gabrielovský básnický tvar. Kniha Jana Gabriela
Nerozvěšené obrazy je jeho čtvrtou básnickou sbírkou.
Jan Gabriel (1949) ve své nové básnické sbírce
Nerozvěšené obrazy rozvíjí originální osobní poetiku, již můžeme ve
zkratce charakterizovat jako plynulý přechod z uvolněné výrazné
metaforiky ke kontemplaci či jedinečné impresi, ale i - možná
především - jako postup opačný: významově neuzavřená, v základě
spontánní, mnohdy zdánlivě "neřízená", leč vždy kultivovaná
metaforika (Jen déšť a ruce kudy cestují svaly jako jezera nebo
prsteny, sestry mrtvých, které zvolna dohořívají) tvoří jakýsi
doplněk a vlastně i důsledek primární imprese a kontemplace,
vzácněji též určité vnitřně modelované vize. Tento modus svébytného
civilismu tu stojí v jisté opozici vůči jiné výrazné tendenci
současné české poesie, již bychom mohli cum grano salis vymezit
jako linii kolářovsko-wernischovskou, a je orientován spíše jmény
takových básníků jako byl Vratislav Effenberger, či dnes jsou Petr
Král, Stanislav Dvorský či Roman Erben.
Jan Gabriel ovšem zásadně přepodstatňuje vlivy a výrazové
postupy jmenovaných autorů, a skládá cosi jako neotřele
imaginativní puzzle vlastního vidění a výrazu, jenž je v posledku,
ve svém celku - a to není paradox - strukturován a konfigurován
osobitě. Lze říci, že je to především výrazná pocitovost, cosi, co
bychom označili jako jakýsi imaginativní impresionismus, který
tvoří nejviditelnější silokřivky jeho skladebného úsilí. V tomto
rámci, když se autor vzdá agresivních či extatických poloh a
vychází třeba jen z letmého denního zážitku či z prvotní, nasnadě
jsoucí glosy ke dni anebo například z povýtce jen načrtnutého
erotického motivu atp., a pokud se tyto okamžiky stávají zdrojem
obrazotvorných kreací, je jeho poesie nejsilnější. Cítíme-li takové
prosté zkušenostní východisko, anebo jsme-li schopni je jakkoli
zaregistrovat, je i celá, někdy i více či méně alogická struktura
lyrické básně důvěryhodná. Takto vzniká reprezentativní
nezastupitelně gabrielovský básnický tvar. Kniha Jana Gabriela
Nerozvěšené obrazy je jeho čtvrtou básnickou sbírkou.
Jan Gabriel (1949) ve své nové básnické sbírce
Nerozvěšené obrazy rozvíjí originální osobní poetiku, již můžeme ve
zkratce charakterizovat jako plynulý přechod z uvolněné výrazné
metaforiky ke kontemplaci či jedinečné impresi, ale i - možná
především - jako postup opačný: významově neuzavřená, v základě
spontánní, mnohdy zdánlivě "neřízená", leč vždy kultivovaná
metaforika (Jen déšť a ruce kudy cestují svaly jako jezera nebo
prsteny, sestry mrtvých, které zvolna dohořívají) tvoří jakýsi
doplněk a vlastně i důsledek primární imprese a kontemplace,
vzácněji též určité vnitřně modelované vize. Tento modus svébytného
civilismu tu stojí v jisté opozici vůči jiné výrazné tendenci
současné české poesie, již bychom mohli cum grano salis vymezit
jako linii kolářovsko-wernischovskou, a je orientován spíše jmény
takových básníků jako byl Vratislav Effenberger, či dnes jsou Petr
Král, Stanislav Dvorský či Roman Erben.
Jan Gabriel ovšem zásadně přepodstatňuje vlivy a výrazové
postupy jmenovaných autorů, a skládá cosi jako neotřele
imaginativní puzzle vlastního vidění a výrazu, jenž je v posledku,
ve svém celku - a to není paradox - strukturován a konfigurován
osobitě. Lze říci, že je to především výrazná pocitovost, cosi, co
bychom označili jako jakýsi imaginativní impresionismus, který
tvoří nejviditelnější silokřivky jeho skladebného úsilí. V tomto
rámci, když se autor vzdá agresivních či extatických poloh a
vychází třeba jen z letmého denního zážitku či z prvotní, nasnadě
jsoucí glosy ke dni anebo například z povýtce jen načrtnutého
erotického motivu atp., a pokud se tyto okamžiky stávají zdrojem
obrazotvorných kreací, je jeho poesie nejsilnější. Cítíme-li takové
prosté zkušenostní východisko, anebo jsme-li schopni je jakkoli
zaregistrovat, je i celá, někdy i více či méně alogická struktura
lyrické básně důvěryhodná. Takto vzniká reprezentativní
nezastupitelně gabrielovský básnický tvar. Kniha Jana Gabriela
Nerozvěšené obrazy je jeho čtvrtou básnickou sbírkou.
Součástí knihy je singovaný originální grafický list Romana
Erbena. (Náklad 240 ks).
| Rok vydání: | 2010 |
| Jazyk : | Čeština |
| Druh: | 1 x kniha |
| Vazba: | brožovaná |
| Počet stran: | 80 |
| Zařazení: | česká poezie |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Jak to funguje v přírodě - Podívej se...
Daynes Katie, Tate Russell
-
Honzíkova cesta
Bohumil Říha
-
DO-RE-MI 1 Zpěvník pro předškoláky
Marie Lišková
-
Moje první čtení
Havlíková Magda
-
Jak to chodí na světě - Více než 80 o...
neuveden
-
První obkreslovací kartičky - Zvířátka
neuveden
-
Staré řecké báje a pověsti
-
Šmalcova abeceda
Petr Šmalec
-
Jak se máš, Eliško?
Sunková Lucie
-
Tajemství srdce
Váchová Šárka
-
Kouzelná třída, příběh pokračuje
Pospíšilová Zuzana, Trsťan Drahomír
-
Medvídek Bruno
-
Máme doma miminko
Regina Masaracchia
-
Psí pohádky
Zuzana Pospíšilová
-
Kočka leze dírou
Kolektív
-
Vánoční příběh
Kamila Skopová
