Stopy za obzor
16
%
336 Kč 398 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Pavel Kolmačka (nar. 1962) byl dosud známý jako
autor dvou básnických sbírek (Vlál za mnou směšný šos, 1994, a
Viděl jsi, že jsi, 1998).
Vítek Koblasa, hrdina románu Stopy za obzor, je generačně
blízký autorovi. Polovinu knihy (Levá deska – Stopař) tvoří
rozpomínky na Vítkovo dětství v Praze a na dojmy z venkovských
prázdnin. Je to nahlížení do času, který už uplynul, a přece trvá,
do situací, které je třeba znovu objevit: pocit bezpečí v kruhu
rodiny dostává během let trhliny a Vítkovi se zdá, že zlu, byť
možná nezaviněnému, nelze uniknout. Přesto si Vítek z dětství
odnesl zkušenost, že „věčnost existuje“. Ve druhé části knihy
(Pravá deska – Prám) se hrdina snaží zvládnout roli dospělého a
neztratit kontakt s hodnotami, které přijal za své: „Chtěli jsme
zachránit Boha, aby svět nebyl prázdnej.“ Venkovské tuskulum mu
dalo naději, že může uspět, ale pocit ohrožení nezmizel.
Stopy za obzor jsou pokusem o spojení nevinnosti s příběhem,
básnického souznění s epickým odstupem. Hrdinovu snahu „udržet svět
pohromadě“, sladit prozaické stránky existence s expresivním
prožitkem a meditací o Bohu, podporuje autor tím, že střídá žánrové
polohy (mj. báseň v próze nebo dobrodružná četba pro děti) a
rozehrává jazykové rejstříky (afázie, ošetřovatelský a sektářský
slang). Vystižení specifické atmosféry prostředí pomáhá odkrývat
význam, zachycuje půvab, grotesknost i humor v mezilidských
situacích. Opakování a rozvíjení dílčích motivů vyúsťuje v
propojení reality se symbolickou rovinou příběhu.
Pavel Kolmačka (nar. 1962) byl dosud známý jako
autor dvou básnických sbírek (Vlál za mnou směšný šos, 1994, a
Viděl jsi, že jsi, 1998).
Vítek Koblasa, hrdina románu Stopy za obzor, je generačně
blízký autorovi. Polovinu knihy (Levá deska – Stopař) tvoří
rozpomínky na Vítkovo dětství v Praze a na dojmy z venkovských
prázdnin. Je to nahlížení do času, který už uplynul, a přece trvá,
do situací, které je třeba znovu objevit: pocit bezpečí v kruhu
rodiny dostává během let trhliny a Vítkovi se zdá, že zlu, byť
možná nezaviněnému, nelze uniknout. Přesto si Vítek z dětství
odnesl zkušenost, že „věčnost existuje“. Ve druhé části knihy
(Pravá deska – Prám) se hrdina snaží zvládnout roli dospělého a
neztratit kontakt s hodnotami, které přijal za své: „Chtěli jsme
zachránit Boha, aby svět nebyl prázdnej.“ Venkovské tuskulum mu
dalo naději, že může uspět, ale pocit ohrožení nezmizel.
Stopy za obzor jsou pokusem o spojení nevinnosti s příběhem,
básnického souznění s epickým odstupem. Hrdinovu snahu „udržet svět
pohromadě“, sladit prozaické stránky existence s expresivním
prožitkem a meditací o Bohu, podporuje autor tím, že střídá žánrové
polohy (mj. báseň v próze nebo dobrodružná četba pro děti) a
rozehrává jazykové rejstříky (afázie, ošetřovatelský a sektářský
slang). Vystižení specifické atmosféry prostředí pomáhá odkrývat
význam, zachycuje půvab, grotesknost i humor v mezilidských
situacích. Opakování a rozvíjení dílčích motivů vyúsťuje v
propojení reality se symbolickou rovinou příběhu.
Pavel Kolmačka (nar. 1962) byl dosud známý jako
autor dvou básnických sbírek (Vlál za mnou směšný šos, 1994, a
Viděl jsi, že jsi, 1998).
Vítek Koblasa, hrdina románu Stopy za obzor, je generačně
blízký autorovi. Polovinu knihy (Levá deska – Stopař) tvoří
rozpomínky na Vítkovo dětství v Praze a na dojmy z venkovských
prázdnin. Je to nahlížení do času, který už uplynul, a přece trvá,
do situací, které je třeba znovu objevit: pocit bezpečí v kruhu
rodiny dostává během let trhliny a Vítkovi se zdá, že zlu, byť
možná nezaviněnému, nelze uniknout. Přesto si Vítek z dětství
odnesl zkušenost, že „věčnost existuje“. Ve druhé části knihy
(Pravá deska – Prám) se hrdina snaží zvládnout roli dospělého a
neztratit kontakt s hodnotami, které přijal za své: „Chtěli jsme
zachránit Boha, aby svět nebyl prázdnej.“ Venkovské tuskulum mu
dalo naději, že může uspět, ale pocit ohrožení nezmizel.
Stopy za obzor jsou pokusem o spojení nevinnosti s příběhem,
básnického souznění s epickým odstupem. Hrdinovu snahu „udržet svět
pohromadě“, sladit prozaické stránky existence s expresivním
prožitkem a meditací o Bohu, podporuje autor tím, že střídá žánrové
polohy (mj. báseň v próze nebo dobrodružná četba pro děti) a
rozehrává jazykové rejstříky (afázie, ošetřovatelský a sektářský
slang). Vystižení specifické atmosféry prostředí pomáhá odkrývat
význam, zachycuje půvab, grotesknost i humor v mezilidských
situacích. Opakování a rozvíjení dílčích motivů vyúsťuje v
propojení reality se symbolickou rovinou příběhu.
Autor: | Pavel Kolmačka |
Nakladatel: | Triáda |
ISBN: | 80-86138-77-1 |
Rok vydání: | 2006 |
Jazyk : | Čeština |
Druh: | 1 x kniha |
Vazba: | vázaná |
Počet stran: | 504 |
Zařazení: | české romány |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Život lidí, zvířat, rostlin, včel
Pavel Kolmačka
-
Moře
Pavel Kolmačka
-
Šlépěje ve stopách na cestě
Eva Hernándezová
-
Psí víno
Anna Blažíčková
-
Jedním okem
Eliška Vlasáková
-
Půlnoční deník
Gertruda Goepfertová
-
Pozdní syn království
Rejchrt Pavel
-
Josef Čapek
Jiří Opelík
-
Devatero pohádek
Karel Čapek
-
Na písku
Jiří Tomášek
-
Rodinné tajemství
Eric Heuvel
-
Česká cikánská rapsodie
Jan Tesař
-
Deník Anne Frankové
Etgar Keret
-
Máj/TRIÁDA/
Mácha Karel Hynek
-
Pravda a metoda II
Hans-Georg Gadamer
-
Po Židoch Cigáni I. díl (1939 - srpen...
Milena Hübschmannová