Spor o přirozený svět
11
%
210 Kč 236 Kč
Expedice za 2 až 3 dny
Sleva až 70% u třetiny knih
V době nebývalého rozmachu přírodních věd, ve 20. a
30. letech XX. století, se ve filosofii paradoxně začalo mluvit o
„krizi věd“. Jako příznak této krize se jevila metodologická
propast mezi vědami o přírodě a vědami o člověku, a také stále
naléhavěji pociťovaná neschopnost vědy zodpovídat, či alespoň klást
si otázky týkající se smyslu věcí a lidského konání. E. Husserl
přichází ve svém pozdním díle s pojmem „Lebenswelt“ („svět života“
či „žitý svět“), který poukazuje na cestu, jak rozkol mezi světem
prožívaným a světem vědy překonat. Na Husserlovu expozici problému
navázal záhy Jan Patočka, který zavedl český termín „přirozený
svět“. Třebaže Husserlovy analýzy vědomí i Patočkův koncept
„přirozeného světa“ lidské existence měly prokázat, že nežijeme ve
dvou světech, nýbrž ve světě jednom, jehož je věda nedílnou
součástí, nadále stojíme před otázkou, jak patří lidský život do
obrazu světa, jejž nám věda předkládá, a jakým způsobem patří věda
do lidského života.
Autoři sdružení kolem Centra pro teoretická studia se k pojmu
přirozeného světa vracejí, rozvíjejí zkoumají jej z perspektivy
historické, filosofické i z hledisek jednotlivých vědních oborů a
kladou si otázku, zda a v jakém smyslu může být tento pojem i dnes
nástrojem kritické sebereflexe vědy.
V době nebývalého rozmachu přírodních věd, ve 20. a
30. letech XX. století, se ve filosofii paradoxně začalo mluvit o
„krizi věd“. Jako příznak této krize se jevila metodologická
propast mezi vědami o přírodě a vědami o člověku, a také stále
naléhavěji pociťovaná neschopnost vědy zodpovídat, či alespoň klást
si otázky týkající se smyslu věcí a lidského konání. E. Husserl
přichází ve svém pozdním díle s pojmem „Lebenswelt“ („svět života“
či „žitý svět“), který poukazuje na cestu, jak rozkol mezi světem
prožívaným a světem vědy překonat. Na Husserlovu expozici problému
navázal záhy Jan Patočka, který zavedl český termín „přirozený
svět“. Třebaže Husserlovy analýzy vědomí i Patočkův koncept
„přirozeného světa“ lidské existence měly prokázat, že nežijeme ve
dvou světech, nýbrž ve světě jednom, jehož je věda nedílnou
součástí, nadále stojíme před otázkou, jak patří lidský život do
obrazu světa, jejž nám věda předkládá, a jakým způsobem patří věda
do lidského života.
Autoři sdružení kolem Centra pro teoretická studia se k pojmu
přirozeného světa vracejí, rozvíjejí zkoumají jej z perspektivy
historické, filosofické i z hledisek jednotlivých vědních oborů a
kladou si otázku, zda a v jakém smyslu může být tento pojem i dnes
nástrojem kritické sebereflexe vědy.
Autor: | Bedřich Velický |
Nakladatel: | Filosofia |
ISBN: | 978-80-7007-317-9 |
Rok vydání: | 2010 |
Jazyk : | Čeština |
Druh: | 1 x kniha |
Vazba: | brožovaná |
Počet stran: | 336 |
Zařazení: | sborníky • studie • kolektivní monografie • filozofie a věda • svět (filozofie) |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Masarykův realismus a filosofie pozit...
Jan Svoboda
-
Podstaty a „názor“ podstat u pozdního...
Marc Richir
-
Filosofie jazyka Waltera Benjamina
Martin Ritter
-
O věčnosti světa
Jaroslav Daneš
-
Rozum, kritika, otevřenost
Zuzana Parusniková
-
Nedostatek soudnosti?
Frank I. Michelman
-
Aristotelská nauka o potencích
David Peroutka
-
Kosmopolitismus
Robert David Fine
-
Příběh jedné exkomunikace a doprovodn...
Augustin Smetana
-
Spor o pravdu
Jan Frei
-
Fenomén františkánství v interakci s ...
Hlaváček, Petr; Liščák, Vladimír; Pospíšil V., Ctirad
-
Sartrův ateismus
Marek Feigl
-
Mezi mýty a minarety. Kmoníček, Mende...
Jan Rovenský
-
Filosofie logiky
Vlasáková Marta
-
Univerzalismus v etice jako problém
Vlastimil Hála
-
Myšlení v nás
Karel Thein