Orchestrace jako otevřený proces 1, 2, 3
12
%
1252 Kč 1 428 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Publikace vznikla v letech 2005-2010 na katedře
skladby Hudební fakulty AMU v rámci doktorského studia a tzv.
doktorského týmu (Robert Hejnar, Slavomír Hořínka, Martin Hybler,
Marko Ivanović, Luboš Mrkvička, Tomáš Pálka, Miloš ORSON Štědroň,
Jan Dušek, Lukáš Sommer, Anna Veverková, Markéta Mazourová, Dan
Dlouhý) pod vedením prof. Ivana Kurze. V českém prostředí je
poslední vydanou publikací komplexního charakteru týkající se
souhrnným způsobem předmětu symfonické instrumentace Moderní
instrumentace Jana Rychlíka a kolektivu autorů z roku 1968. (Práce
Jaroslava Zicha Orchestrace a sborová sazba - kapitoly a studie,
která vyšla v roce 1986, je ve skutečnosti svým obsahem výrazně
starší, neboť je sestavena z jednotlivých pasáží, z nichž většina
byla publikována ve sbornících Živá hudba podstatně dříve; práce
Poznámky k instrumentaci I a II Františka Emmerta /druhé opravené
vydání 2001/ se spíše pohybuje v rovině nauky o hudebních
nástrojích, kterou nepřesahuje. Z oblasti užité akustiky byly
vydány J. Burghausera-J. Špeldy Akustické základy orchestrace
/1967/ a Hudební akustika Václava Syrového /2003/; z oblasti
populární a jazzové hudby O instrumentaci tanečního a jazzového
orchestru Karla Krautgartnera /1961/; Vlastimila Hály Základy
aranžování moderní populární hudby /1986/ a Dechový orchestr -
dirigování, instrumentace Jindřicha Pravečka /1987/). Faktem tedy
zůstává, že z hlediska komplexního zpracování problematiky
orchestrace je zde vakuum nejméně jedné generace. Je zřejmé, že
nové zpracování této látky bylo velmi žádoucí a přináší prostor pro
aktuálnější pohled na celou problematiku. Vydání publikace bylo
realizováno za finanční podpory ze státních prostředků
prostřednictvím grantového projektu výzkumu a vývoje LC 544 "Výzkum
funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla" a
prostřednictvím Grantové agentury České republiky, číslo projektu
408/05/H507; dále též z prostředků na specifický výzkum vysokých
škol. Bez uvedených finančních prostředků by nebylo myslitelné celý
rozsáhlý projekt realizovat. Autoři doufají, že se předkládaný
sborník stane užitečnou publikací, jež obohatí odbornou nabídku
teoretických studií mladé generace určených hudební veřejnosti,
studentům i ostatním zájemcům. Pojednání o instrumentaci lze
zpracovat několikerým způsobem. Vyjádřeno poněkud zjednodušeně, lze
hovořit o následujících úhlech pohledu: Látku pojmout jako
prohloubenou nauku o hudebních nástrojích, nazíranou a) zejména z
prostoru platných hudebně akustických principů, ve snaze dojít k
závěrům co možná nejvíce obecným. Těžiště problematiky zakotvit ve
fenoménu barvy se všemi z tohoto pohledu b) vyplývajícími důsledky.
Barva se potom projeví nejenom jako činitel akustický, ale
především jako činitel tektonický, estetický i sémantický.
Soustředit se především na praktickou stránku věci a vypracovat
jakousi "kuchařku" c) (myšleno v tom nejlepším slova smyslu) pro
potřeby praktiků, s cílem co možná nejdokonalejšího servisu
nejfrekventovanějších informací a zásad. Všechna tři řešení mohou
mít a také mají své přednosti a opodstatnění. Názory na psaní
teoretických pojednání s touto tematikou jsou velmi různorodé.
Postoj autorů publikace, který se utvářel relativně delší dobu, a
to nejen na základě činnosti skladatelské, ale též pedagogické, se
stále více klonil k zpracování komplexnímu, tj. k takovému, které
usiluje o skloubení všech tří hledisek. Výsledek společné práce
nabízí předkládaná publikace. Látka je rozvržena do tří dílů. První
díl se soustřeďuje převážně na funkci barvy jako činitele
tektonického, estetického, sémantického, historického,
dramaturgického a akustického. Druhý díl sleduje obrysy
orchestrační problematiky z "pohledu" jednotlivých hudebních
nástrojů a jednotlivých sekcí symfonického orchestru. Konečně třetí
díl se zabývá vztahem sólového nástroje a orchestru a problematikou
tembrálních inovací.
Rok vydání: | 2010 |
Jazyk : | Čeština |
Druh: | 3xkniha |
Vazba: | pevná |
Zařazení: | sborníky • studie • hudební estetika • hudební nástroje • hudební teorie • orchestrální hudba • instrumentální hudba • instrumentace a orchestrace |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Geografie pro střední školy 1
Jaromír Demek
-
Kameny 2 od A do Z
Judy Hallová
-
Láska k šutrům pro děti
Vanek, Marcel
-
Encyklopedie geologie
Jan Petránek
-
Zeměpis I. v kostce pro střední školy
Karel Kašparovský; Pavel Kantorek
-
Láska k železákům
Marcel Vanek
-
Evoluce svým vlastním tvůrcem
Miroslav Veverka
-
Evoluční teorie
Václav Petr
-
Dějiny antropologie
Jean Clottes
-
Geologie
Petr Jakeš
-
Mamut Severní
Dennis Schatz
-
Zeměpis 1
Vít Voženílek
-
Meteorologie
Klose, Brigitte
-
Zeměpis 6 pro základní školy Planeta ...
Jaromír Demek
-
Zeměpis Světový oceán/Evropa
Jiří Chalupa
-
Kameny v přírodní dílně
Andrea Frommherz