Já su stěhovavý pták - Natálie Maslikova-Schmidtová (1895-1981)
6
%
790 Kč 840 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Jméno malířky Natálie Maslikove-Schmidtové
(1895–1981) má v oblasti neprofesionálního umění 20. století punc
výjimečné osobitosti a kvality. Autorce se dostalo už po jejích
prvních výstavách v Praze a Paříži v roce 1946 mezinárodního
ohlasu. Od šedesátých let 20. století v souvislosti se silnou vlnou
zájmu o neprofesionální a naivní umění v Evropě se dostává tvorbě
Schmidtové podruhé výrazné pozornosti jak v tehdejším
Československu, tak v zahraničí. Výstav naivního umění, na nichž
byly práce Schmidtové po celém světě představeny, byly desítky.
Část jejích prací skončila ve veřejných sbírkách nebo u soukromých
sběratelů v českých zemích a v početných kolekcích v zahraničí,
zvláště v Německu.
Publikace je prvním komplexním pokusem o retrospektivní
pohled na dílo této nevšední autorky. Díky výběru z kvalitních
sběratelských kolekcí jsou na výstavě představeny i mnohé vzácné
starší práce ze 40. a 50. let 20. století, které jsou ve sbírkách v
zahraničí méně zastoupeny.
V životním příběhu autorky, narozené v Rusku ve vesnici
Dobriňka v Tambovské gubernii, bylo několik milníků, které měly
výrazný vliv na její malířskou imaginaci. Byl to jistě několikaletý
pobyt rodiny na Sibiři, ukončený náhlou otcovou smrtí, pozdější
návrat a nutnost vydělávat si službou na obživu rodiny. Životním
předělem byla v roce 1918 svatba s rakouským válečným zajatcem
Moravanem Hugo Schmidtem a jejich společný odchod na Moravu, kde
prožila s novou rodinou dalších šedesát let života. Natálie
Maslikova-Schmidtová začala malovat ve svých padesáti letech a
činila tak s chutí a vnitřním uspokojením zhruba další tři
desetiletí. I když se jí nedostalo školního vzdělání, nenaučila se
číst a psát a nebyla zatížená modely vyspělé kultury, dokázala se
tato malířka přenášet na křídlech touhy a obraznosti do krajin
svého dětství stejně jako imaginativních exotických krajin. Už od
poloviny čtyřicátých let její obrazy udivují svou celistvostí
pravdy a poezie, nevídanou jistotou paměti i moudrostí. Modelem
vnitřní touhy, kterou autorka znovu a znovu zpřítomňovala ve svých
obrazech, je radost, kterou můžeme být i dnes osloveni a
obdarováni.
Kniha vychází u příležitosti výstav: Galerie výtvarného umění
v Chebu (16.2-17.4.2006), Muzeum umění Olomouc
(29.6-17.9.2006)
Jméno malířky Natálie Maslikove-Schmidtové
(1895–1981) má v oblasti neprofesionálního umění 20. století punc
výjimečné osobitosti a kvality. Autorce se dostalo už po jejích
prvních výstavách v Praze a Paříži v roce 1946 mezinárodního
ohlasu. Od šedesátých let 20. století v souvislosti se silnou vlnou
zájmu o neprofesionální a naivní umění v Evropě se dostává tvorbě
Schmidtové podruhé výrazné pozornosti jak v tehdejším
Československu, tak v zahraničí. Výstav naivního umění, na nichž
byly práce Schmidtové po celém světě představeny, byly desítky.
Část jejích prací skončila ve veřejných sbírkách nebo u soukromých
sběratelů v českých zemích a v početných kolekcích v zahraničí,
zvláště v Německu.
Publikace je prvním komplexním pokusem o retrospektivní
pohled na dílo této nevšední autorky. Díky výběru z kvalitních
sběratelských kolekcí jsou na výstavě představeny i mnohé vzácné
starší práce ze 40. a 50. let 20. století, které jsou ve sbírkách v
zahraničí méně zastoupeny.
V životním příběhu autorky, narozené v Rusku ve vesnici
Dobriňka v Tambovské gubernii, bylo několik milníků, které měly
výrazný vliv na její malířskou imaginaci. Byl to jistě několikaletý
pobyt rodiny na Sibiři, ukončený náhlou otcovou smrtí, pozdější
návrat a nutnost vydělávat si službou na obživu rodiny. Životním
předělem byla v roce 1918 svatba s rakouským válečným zajatcem
Moravanem Hugo Schmidtem a jejich společný odchod na Moravu, kde
prožila s novou rodinou dalších šedesát let života. Natálie
Maslikova-Schmidtová začala malovat ve svých padesáti letech a
činila tak s chutí a vnitřním uspokojením zhruba další tři
desetiletí. I když se jí nedostalo školního vzdělání, nenaučila se
číst a psát a nebyla zatížená modely vyspělé kultury, dokázala se
tato malířka přenášet na křídlech touhy a obraznosti do krajin
svého dětství stejně jako imaginativních exotických krajin. Už od
poloviny čtyřicátých let její obrazy udivují svou celistvostí
pravdy a poezie, nevídanou jistotou paměti i moudrostí. Modelem
vnitřní touhy, kterou autorka znovu a znovu zpřítomňovala ve svých
obrazech, je radost, kterou můžeme být i dnes osloveni a
obdarováni.
Kniha vychází u příležitosti výstav: Galerie výtvarného umění
v Chebu (16.2-17.4.2006), Muzeum umění Olomouc
(29.6-17.9.2006)
Jméno malířky Natálie Maslikove-Schmidtové
(1895–1981) má v oblasti neprofesionálního umění 20. století punc
výjimečné osobitosti a kvality. Autorce se dostalo už po jejích
prvních výstavách v Praze a Paříži v roce 1946 mezinárodního
ohlasu. Od šedesátých let 20. století v souvislosti se silnou vlnou
zájmu o neprofesionální a naivní umění v Evropě se dostává tvorbě
Schmidtové podruhé výrazné pozornosti jak v tehdejším
Československu, tak v zahraničí. Výstav naivního umění, na nichž
byly práce Schmidtové po celém světě představeny, byly desítky.
Část jejích prací skončila ve veřejných sbírkách nebo u soukromých
sběratelů v českých zemích a v početných kolekcích v zahraničí,
zvláště v Německu.
Publikace je prvním komplexním pokusem o retrospektivní
pohled na dílo této nevšední autorky. Díky výběru z kvalitních
sběratelských kolekcí jsou na výstavě představeny i mnohé vzácné
starší práce ze 40. a 50. let 20. století, které jsou ve sbírkách v
zahraničí méně zastoupeny.
V životním příběhu autorky, narozené v Rusku ve vesnici
Dobriňka v Tambovské gubernii, bylo několik milníků, které měly
výrazný vliv na její malířskou imaginaci. Byl to jistě několikaletý
pobyt rodiny na Sibiři, ukončený náhlou otcovou smrtí, pozdější
návrat a nutnost vydělávat si službou na obživu rodiny. Životním
předělem byla v roce 1918 svatba s rakouským válečným zajatcem
Moravanem Hugo Schmidtem a jejich společný odchod na Moravu, kde
prožila s novou rodinou dalších šedesát let života. Natálie
Maslikova-Schmidtová začala malovat ve svých padesáti letech a
činila tak s chutí a vnitřním uspokojením zhruba další tři
desetiletí. I když se jí nedostalo školního vzdělání, nenaučila se
číst a psát a nebyla zatížená modely vyspělé kultury, dokázala se
tato malířka přenášet na křídlech touhy a obraznosti do krajin
svého dětství stejně jako imaginativních exotických krajin. Už od
poloviny čtyřicátých let její obrazy udivují svou celistvostí
pravdy a poezie, nevídanou jistotou paměti i moudrostí. Modelem
vnitřní touhy, kterou autorka znovu a znovu zpřítomňovala ve svých
obrazech, je radost, kterou můžeme být i dnes osloveni a
obdarováni.
Kniha vychází u příležitosti výstav: Galerie výtvarného umění
v Chebu (16.2-17.4.2006), Muzeum umění Olomouc
(29.6-17.9.2006)
Jméno malířky Natálie Maslikove-Schmidtové
(1895–1981) má v oblasti neprofesionálního umění 20. století punc
výjimečné osobitosti a kvality. Autorce se dostalo už po jejích
prvních výstavách v Praze a Paříži v roce 1946 mezinárodního
ohlasu. Od šedesátých let 20. století v souvislosti se silnou vlnou
zájmu o neprofesionální a naivní umění v Evropě se dostává tvorbě
Schmidtové podruhé výrazné pozornosti jak v tehdejším
Československu, tak v zahraničí. Výstav naivního umění, na nichž
byly práce Schmidtové po celém světě představeny, byly desítky.
Část jejích prací skončila ve veřejných sbírkách nebo u soukromých
sběratelů v českých zemích a v početných kolekcích v zahraničí,
zvláště v Německu.
Publikace je prvním komplexním pokusem o retrospektivní
pohled na dílo této nevšední autorky. Díky výběru z kvalitních
sběratelských kolekcí jsou na výstavě představeny i mnohé vzácné
starší práce ze 40. a 50. let 20. století, které jsou ve sbírkách v
zahraničí méně zastoupeny.
V životním příběhu autorky, narozené v Rusku ve vesnici
Dobriňka v Tambovské gubernii, bylo několik milníků, které měly
výrazný vliv na její malířskou imaginaci. Byl to jistě několikaletý
pobyt rodiny na Sibiři, ukončený náhlou otcovou smrtí, pozdější
návrat a nutnost vydělávat si službou na obživu rodiny. Životním
předělem byla v roce 1918 svatba s rakouským válečným zajatcem
Moravanem Hugo Schmidtem a jejich společný odchod na Moravu, kde
prožila s novou rodinou dalších šedesát let života. Natálie
Maslikova-Schmidtová začala malovat ve svých padesáti letech a
činila tak s chutí a vnitřním uspokojením zhruba další tři
desetiletí. I když se jí nedostalo školního vzdělání, nenaučila se
číst a psát a nebyla zatížená modely vyspělé kultury, dokázala se
tato malířka přenášet na křídlech touhy a obraznosti do krajin
svého dětství stejně jako imaginativních exotických krajin. Už od
poloviny čtyřicátých let její obrazy udivují svou celistvostí
pravdy a poezie, nevídanou jistotou paměti i moudrostí. Modelem
vnitřní touhy, kterou autorka znovu a znovu zpřítomňovala ve svých
obrazech, je radost, kterou můžeme být i dnes osloveni a
obdarováni.
Kniha vychází u příležitosti výstav: Galerie výtvarného umění
v Chebu (16.2-17.4.2006), Muzeum umění Olomouc
(29.6-17.9.2006)
Nakladatel: | Muzeum umění Olomouc |
ISBN: | 80-85227-79-7 |
Rok vydání: | 2006 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | vázaná |
Počet stran: | 152 |
Zařazení: | monografie • 20. stol. • katalogy výstav • naivní malířství • Schmidtová, Natalie, |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Muž, který chtěl být šťastný
Laurent Gounelle
-
Blackout
Marc Elsberg
-
Playground
Lars Kepler
-
Bez milosti
Lisa Jackson
-
Labyrint z kostí
Rollins James
-
Zlomené srdce
Weaver Tim
-
Pekelná krev
James Rollins; Rebecca Cantrellová
-
Snowboarďáci
Karel Janák; Miroslava Besserová
-
Němé oběti
Weaver Tim
-
Shantaram (anglicky)
Zuzana Beňová; Petr Hladík; Barbara Bresslau
-
Saturnin - 10. vydání
Zdeněk Jirotka
-
Řeka bohů IV - Vnitřní oko
Wilbur A. Smith
-
Já a Prominent
Kutra Radoslav
-
Vzdálená blízkost
-
Revize střední Evropy
Busek, Erhard