Teorie avantgardy. Stárnutí moderny
11
%
257 Kč 290 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Teorie avantgardy (1974) Petera Bürgera je jedním z nejvýznamnějším příspěvků k reflexi rozporuplných tendencí působících v rámci moderního umění. Bürger charakterizuje avantgardní hnutí první poloviny dvacátého století jako útok na instituci umění, vedený cílem sloučit umění v životní praxí. Tato avantgardní intence se podle Bürgera projevuje zejména v podobě produkce tzv. „neorganických“ uměleckých děl. Bürger konstatuje, že avantgardy ve svých záměrech ztroskotaly, přesto jim ale přisuzuje roli zásadního zlomu ve vývoji moderního umění. Historický význam avantgardy tkví podle Bürgera v tom, že umožnila rozpoznat rozhodující vliv normativního rámce instituce umění na společenský účinek uměleckých děl. Převládající funkce, kterou tato instituce plní v buržoazní společnosti, je dána principem autonomie: tím, že se umění vyděluje z životní praxe, staví se sice do opozice ke společnosti, ale současně se vzdává možnosti na ni působit. Bürger se domnívá, že po avantgardách už estetická teorie nemůže brát autonomii umění jako samozřejmost, nýbrž musí analyzovat funkci, kterou jednotlivá umělecká díla plní v rámci buržoazní společnosti právě v důsledku své autonomie. Knihu proslavila mimo jiné ostrá kritika poválečných neovantgard, které podle Bürgera institucionalizují avantgardní strategie a tím je připravují o původní kritický obsah. V tomto vydání doplňujeme Bürgerův nejvýznamnější teoretický spis překladem výboru Stárnutí moderny (2001), který zahrnuje převážně texty týkající se výtvarného umění. Statě z tohoto výboru ilustrují myšlenkovou konstrukci Teorie avantgardy analýzami dílčích problémů a konkrétními příklady z dějin umění. Zároveň doplňují celkový obraz osudu moderního umění o reflexi uměleckých fenoménů posledních dekád dvacátého století, označovaných pojmem postmoderny. V jednotlivých článcích se Bürger podrobně věnuje řadě osobností, jež jsou klíčové pro jeho estetické myšlení. Vedle představitelů kritické teorie (Theodor W. Adorno, Walter Benjamin) zde najdeme také řadu významných výtvarných umělců devatenáctého a dvacátého století (Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Joseph Beuys a další).
Autor: | Peter Bürger |
Nakladatel: | Akademie výtvarných umění |
ISBN: | 9788087108598 |
Rok vydání: | 2015 |
Jazyk : | Čeština |
Počet stran: | 345 |
Mohlo by se vám také líbit..
-
New Wave
Kolektiv Autorů
-
Dům umění České Budějovice 2013–1998 ...
Terezie Nekvindová
-
Automat na výstavu
-
Milena Dopitová, I stejné je jiné
Martina Pachmanová
-
Vanity Fair. Diplomanti AVU v Praze 2016
-
Algorithms in Art
Magda Stanová
-
Socha 2 AVU 1990–2016 / Demartini – Z...
-
A Walk Through Prague. Actions, Perfo...
Pavlína Morganová
-
Poznámky o vzducholodích
Tomáš Moravec
-
Dystopický realismus? Jak se učit skr...
Václav Janoščík
-
Mezi první a druhou moderností 1985–2012
-
Universa
Lenka Kahuda Klokočková
-
Formování historie
-
DVD-Všechno!
Vít Soukup
-
Poke Poke Poke. Fanzine outsalonového...
Tomáš Mitura
-
Samuel Paučo