Ponorná řeka kinematografie
324 Kč 325 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Předmětnou náplní tohoto spisku jsou skladebné postupy filmových avantgard, přičemž naše pozornost je zaměřena výhradně do oblasti filmu, jelikož tvůrčí obcování se světlachtivou filmovou matérií je zcela odlišné od práce s elektronickým obrazem či digitálními technologiemi. Nejedná se však o žádné souhrnné dějiny tohoto oboru, nýbrž o text sepsaný v žánru tradičně označovaném jako odborná poezie. Hlavním vkladem tohoto textu je zarámované rozčlenění jednotlivých proudů filmové avantgardy do šesti oborů, na základě jejich vztahu k použitým výrazovým prostředkům. Pořadí jednotlivých kapitol je voleno tak, že začínáme strukturálním filmem, který je nejvíce, jak možno, vzdálen jakékoli narativnosti i asociativnosti, což jsou dvě hliněné nohy, o které se opírá sšelmilá kinematografie, a to lhostejno, zda jde o produkty z celin někdejší zapomenuté kalifornské vesničky či z „auteurských“ kavárenských pisoárů pařížských, berlínských či pražských.
Od strukturálního filmu pak pokračujeme absolutním (der absolute Film) a čistým filmem (cinéma pur), které byly historicky prvními zjevy filmové avantgardy. Přes sklížený film (assemblage film), jehož společným jmenovatelem je dávat nový význam nalezeným fragmentům, dospíváme k spontánnímu filmu, ve kterém je výsledná montáž bezprostředně spjata s aktem natáčení, a dále až k avantgardnímu filmu v užším slova smyslu, v němž diváci snadno nalézají jisté odlesky stereotypů, známých jim z dominantní kinematografie, totiž vyprávění příběhu a literární symbolismus.
Závěrečná kapitola Sedmero osvětlujících řezů pak představuje úvod do teorie filmových avantgard způsobem kinogeometrickým.
Od strukturálního filmu pak pokračujeme absolutním (der absolute Film) a čistým filmem (cinéma pur), které byly historicky prvními zjevy filmové avantgardy. Přes sklížený film (assemblage film), jehož společným jmenovatelem je dávat nový význam nalezeným fragmentům, dospíváme k spontánnímu filmu, ve kterém je výsledná montáž bezprostředně spjata s aktem natáčení, a dále až k avantgardnímu filmu v užším slova smyslu, v němž diváci snadno nalézají jisté odlesky stereotypů, známých jim z dominantní kinematografie, totiž vyprávění příběhu a literární symbolismus.
Závěrečná kapitola Sedmero osvětlujících řezů pak představuje úvod do teorie filmových avantgard způsobem kinogeometrickým.
Autor: | Martin Čihák |
Nakladatel: | Akademie múzických umění |
ISBN: | 9788073312831 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | pevná |
Zařazení: | monografie • dějiny filmu • dějiny kinematografie • filmová teorie • filmová avantgarda |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Scénické tradice Latinské Ameriky
Stanislav Slavický
-
Jan Calábek
Pavlína Vogelová
-
Americké avantgardní divadlo
Arnold Aronson
-
Divadelní vzpomínky
Václav Tille
-
Estetika dramatického umění
Otakar Zich
-
Myslet z druhého místa
Alice Koubová
-
Divadlo nebo život!
Valenta, Josef
-
Filmový zvuk pro nezvukaře
Radim Lapčík
-
Mengeleho lebka: Zrod forenzní estetiky
Weizman, Eyal
-
Jakub Jan Ryba: Duetti par il Clavice...
Vít Havlíček
-
Divadelní kostým / Theatre Costume
Zbořil Jan
-
Alfréd Radok mezi filmem divadlem
Karel Tabery
-
Klauzury DAMU 2013-2014
-
Čtyřikrát dva
Stanislava Přádná
-
Jan Němec
Jan Bernard
-
Společenské vědy a audiovize
Matěj Strnad