Sen o kříži
11
%
165 Kč 185 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Nejpozoruhodnější z duchovních básní anglického
raného středověku, první mystická báseň anglické literatury a v
kratší ze dvou svých dochovaných podob druhá nejstarší známá
anglická báseň vůbec. Vznikla v klášterním prostředí severní Anglie
patrně v první polovině osmého století. V dějinách anglické
literatury je jedním z prvních zpodobení tématu Ukřižování a také
jedním z nejpozoruhodnějších. Podává je jako snovou meditaci o
smyslu Kristovy oběti a úloze kříže v ní, a to jazykem a slohem,
který sdílí s dávnými zpěvy starých Germánů. V době svého vzniku
nejspíše oslovovala jak teologicky vzdělané mnichy, tak negramotné
válečníky zvažující, zda opustit staré bohy předků a slíbit věrnost
Vládci na nebesích.
Jako jediná staroanglická báseň se zčásti zachoval v
epigrafické podobě: neúplných dvanáct veršů z druhé,
hrdinsko-elegické části básně, je runami, tedy dávným písmem
předků, vyryto na jednom z nejpozoruhodnějších raně anglosaských
kamenných křížů v Ruthwellu (v dnešním skotském hrabství
Dumfriesshire), který vznikl nejspíše v první polovině osmého
století za doby tzv. northumbrijské renesance.
Jeho vize, prodchnutá biblickými obrazy ve starogermánské
básnické řeči a sjednocující severní pohanskou hrdinskou tradici se
středomořským heroismem křesťanským, jako básnické zpodobení
ústředního tématu křesťanské věrouky subtilně překlenuje rozporná
teologická stanoviska, která na půdě soudobé církve existovala v
otázce Kristovy přirozenosti a podstaty Ukřižování.
Nejpozoruhodnější z duchovních básní anglického
raného středověku, první mystická báseň anglické literatury a v
kratší ze dvou svých dochovaných podob druhá nejstarší známá
anglická báseň vůbec. Vznikla v klášterním prostředí severní Anglie
patrně v první polovině osmého století. V dějinách anglické
literatury je jedním z prvních zpodobení tématu Ukřižování a také
jedním z nejpozoruhodnějších. Podává je jako snovou meditaci o
smyslu Kristovy oběti a úloze kříže v ní, a to jazykem a slohem,
který sdílí s dávnými zpěvy starých Germánů. V době svého vzniku
nejspíše oslovovala jak teologicky vzdělané mnichy, tak negramotné
válečníky zvažující, zda opustit staré bohy předků a slíbit věrnost
Vládci na nebesích.
Jako jediná staroanglická báseň se zčásti zachoval v
epigrafické podobě: neúplných dvanáct veršů z druhé,
hrdinsko-elegické části básně, je runami, tedy dávným písmem
předků, vyryto na jednom z nejpozoruhodnějších raně anglosaských
kamenných křížů v Ruthwellu (v dnešním skotském hrabství
Dumfriesshire), který vznikl nejspíše v první polovině osmého
století za doby tzv. northumbrijské renesance.
Jeho vize, prodchnutá biblickými obrazy ve starogermánské
básnické řeči a sjednocující severní pohanskou hrdinskou tradici se
středomořským heroismem křesťanským, jako básnické zpodobení
ústředního tématu křesťanské věrouky subtilně překlenuje rozporná
teologická stanoviska, která na půdě soudobé církve existovala v
otázce Kristovy přirozenosti a podstaty Ukřižování.
Nejpozoruhodnější z duchovních básní anglického
raného středověku, první mystická báseň anglické literatury a v
kratší ze dvou svých dochovaných podob druhá nejstarší známá
anglická báseň vůbec. Vznikla v klášterním prostředí severní Anglie
patrně v první polovině osmého století. V dějinách anglické
literatury je jedním z prvních zpodobení tématu Ukřižování a také
jedním z nejpozoruhodnějších. Podává je jako snovou meditaci o
smyslu Kristovy oběti a úloze kříže v ní, a to jazykem a slohem,
který sdílí s dávnými zpěvy starých Germánů. V době svého vzniku
nejspíše oslovovala jak teologicky vzdělané mnichy, tak negramotné
válečníky zvažující, zda opustit staré bohy předků a slíbit věrnost
Vládci na nebesích.
Jako jediná staroanglická báseň se zčásti zachoval v
epigrafické podobě: neúplných dvanáct veršů z druhé,
hrdinsko-elegické části básně, je runami, tedy dávným písmem
předků, vyryto na jednom z nejpozoruhodnějších raně anglosaských
kamenných křížů v Ruthwellu (v dnešním skotském hrabství
Dumfriesshire), který vznikl nejspíše v první polovině osmého
století za doby tzv. northumbrijské renesance.
Jeho vize, prodchnutá biblickými obrazy ve starogermánské
básnické řeči a sjednocující severní pohanskou hrdinskou tradici se
středomořským heroismem křesťanským, jako básnické zpodobení
ústředního tématu křesťanské věrouky subtilně překlenuje rozporná
teologická stanoviska, která na půdě soudobé církve existovala v
otázce Kristovy přirozenosti a podstaty Ukřižování.
Nakladatel: | Jitro |
ISBN: | 80-903106-8-0 |
Rok vydání: | 2005 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | vázaná |
Počet stran: | 132 |
Zařazení: | studie • anglická poezie • kříž (křesťanský symbol) • ukřižování Ježíše Krista • vícejazyčná vydání • literární překlady • 8. stol. • stará angličtina |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Pexeso - Tlapková patrola
-
Výukové karty - Pro miminka
Zuzana Beňová; Petr Hladík; Barbara Bresslau
-
Uno
-
Tarot Familiars Lisa Parker FOURNIER
-
TOP TRUMPS Harry Potter - Černý Petr ...
Zuzana Beňová; Petr Hladík; Barbara Bresslau
-
Uno Junior
-
Karty Standard Rider Back BICYCLE
-
Karty Standard RB 2 talie BICYCLE
-
Karty - Plastik Poker TREFL
-
PEPPA PIG Černý Petr
-
Prší jednohlavé dětské společenská hr...
-
Karty Fire Deck BICYCLE
-
Řeč
Martin Pokorný
-
Žít svobodně je umění
Roselyne Chenu
-
Biskupova duše
Pádraic Ó Conaire
-
Jdu
Jean Echenoz