Pravda – dcera času
28
%
207 Kč 289 Kč
Odesíláme do 3 až 5 dní
Sleva až 70% u třetiny knih
Myšlenka pokroku poznání není samozřejmá. Obvykle se má za to, že do filosofie a vědy se dostala zvenčí a pomocí záhadných procesů, jako byla třeba sekularizace eschatologie. V této knize je myšlenka pokroku poznání pochopena jako specifický typ epistemologie, kterýpřiznává času nepominutelnou úlohu při utváření vědění o přírodě. Tato epistemologie měla řešit problémy, jež se objevovaly ve vědě a filosofii 16. a 17. století poté, co se zjistilo, že příroda se neotvírá lidské touze po poznání. První část knihy pojednává o vztahu mezi věděním a časem v několika proudech renesanční filosofie a vědy (M. Ficino, C. Bovillus, O. Croll, C. Gesner, M. Koperník, J. Kepler). V tomto období se neobjevovalo preskriptivní pojetí pokroku, protože víra v antropocentrickou teleologii světa zahrnovala i možnost dosažení poznání, které jednotlivec potřebuje. Druhá část knihy popisuje, jak raně novověká filosofie a věda odmítly teleologické a vitalistické pojetí světa a nahradily ho představou nekonečného kontingentního univerza složeného z atomů. Dalekohledy a mikroskopy zase přesvědčily filosofy a vědce, že lidská smyslovost není teleologicky uzpůsobena k empirickému uchopení celé přírody. Třetí část představuje základní prvky epistemologie pokroku, jak ji postupně rozvíjeli F. Bacon, G. Galilei a R. Descartes. Tito autoři ještě věřili, že pokrok poznání se v budoucnosti završí a lidé se stanou moudrými vládci přírody. Poslední část knihy popisuje genezi myšlenky nekonečného pokroku poznání. Ve druhé polovině 17. století se totiž původní vznešené cíle pokroku čím dál více vzdalovaly a zamlžovaly, až se nakonec pokrok stal svým vlastním cílem – a tím získal nekonečnost.Tento proces je doložen analýzami prací představitelů Royal Society (R. Hooke, T. Sprat, R. Boyle, I. Newton) i dobových kontinentálních autorů(B. Pascal, P. Gassendi, Ch. Huygens, B.deFontenelle). V závěru knihy je naznačen způsob, jak byla na konci 17. století myšlenka pokroku přenesena z oblasti věděnío přírodě na jiné subjekty– lidského ducha a celé lidstvo.
Autor: | Daniel Špelda |
Nakladatel: | Pavel Mervart |
ISBN: | 9788074651939 |
Jazyk : | Čeština |
Počet stran: | 300 |
Mohlo by se vám také líbit..
-
HALO - Kontakt u Dožínek
Joseph Staten
-
Stroj času / Ostrov Dr. Moreaua
H. G. Wells
-
Křesťanství a islám v liberálním státu
Karel Sládek
-
Základy sociální koncepce Ruské pravo...
Eva Doležalová
-
Krize a kairos
-
Filosofie mladého Ludwiga Wittgensteina
Petr Glombíček
-
Staré laponské náboženství
Václav Marek
-
Pastorální teologie pro laiky
Aleš Opatrný
-
Pokoje u moře
Ivan M. Havel
-
Hospodinův Zákon v pěti knihách Mojží...
Pavel Větrovec
-
Křesťanství v arabském světě
El Hassan bin Talál
-
Prolínání slovanských prostředí
Marek Příhoda
-
Metamorfózy ruské kultury
Aleksandr Michajlovič Pančenko
-
Idea harmonie v díle Jana Amose Komen...
Věra Schifferová
-
Problémy se Vzkříšeným
David Bouma
-
Problém morálního jednání v myšlení p...
Petr Adámek